2023. december 20., szerda

Májer György és a Turyak



Egy szép kapcsolat

Majer György (1886-1961) háromszor is megjárta Amerikát, összesen 21 évet töltött ott. Első ízben 16 évesen vándorolt ki 1903-ban, ott tanulta ki a géplakatos szakmát. Ott talált feleséget, a kárpátaljai Botfalváról kivándorolt Tury Julianna személyében. 23 éves volt, amikor 1909-ben megnősült.

Julianna az öccsével, Tury Lajossal (1893-1965) és talán egy idősebb rokonnal vándorolt ki. György és Lajos, a sógorok nagyon jó kapcsolatban voltak, a hét évvel idősebb, tapasztaltabb, régebben kinn lévő károlyfalvi fiatalember sokat segített a boldogulásban, beilleszkedésben a kis sógornak.


Mindezek egy megmaradt későbbi, 1950-es keltezésű levélből derülnek ki, melyet az Amerikában maradt, ott családot alapító Lajos írt Károlyfalvára sógorának, hajdani mentorának, jótevőjének.



Kelt levelem Detroit Mich. USA 3 - 4 - 50

Kedves György sógor!

Tudatom, hogy a 2 - 12-én írt levelét megkaptam, amelyből mindent megértettem, és amely elég jó egészségben talált mindnyájunkat, amit maguknak is viszont kívánunk a jó istentől.

Kedves sógor, egészség az volna, de munka az nincs. Itt van március 4., és még ebben az évben csak 2 hetet és 2 napot dolgoztam, újév után 1 hétig beteg voltam, azért nem dolgoztam, január 25-én pedig kijöttünk sztrájkba délelőtt 10 órakor, és azóta is sztrájkolunk, már 6 hete, de még most is ott vagyunk, ahol első nap voltunk, semmi remény a közeli megegyezésre, úgy hallatszik, hogy még 4 hétig kint leszünk, és bizony sógor sehonnan semmi jövedelmem nincs, és a kiadásaim csak úgy megvannak, mintha dolgoznék és ..............   

Még jó, hogy a múlt nyáron elég jól dolgoztam, és valamit spóroltunk, így én bírom a sztrájkot, és idáig semmiben hiányt nem szenvedtünk. Igaz, mind a három fiam kérdezik mindig, hogy Apa kell-e pénz, mink kisegítjük magát, amennyivel akarja, de én tőlök sem fogadok el semmit, mert még nincs rá szükségem. Mind a három fiam dolgoznak elég jól, és jól is keresnek, úgyszintén dolgozik az egyik menyem, a legidősebb fiam felesége, a Béláé, és mondhatom, sógor, hogy nagyon jó gyermekeim vannak, igaz, jól is neveltem őket, bár mind az 5 gyermekem külön lakik, mind a saját házába, de minden héten eljönnek meglátogatni 2-3-szor. A legidősebb fiam, a Béla, ő velünk lakik egy utcában, ő minden napos nálunk.

Kedves sógor, nekem az egészségem igen megromlott, az utóbbi 6 hónapban nagyon sok bajom van a szívemmel, pedig már több orvoshoz voltam, dehát már január 21-én elmúltam 57 éves, és így benne vagyok az időbe. Ezért az a kérésem kedves sógor, hogy ha el találnék halálozni hírtelen, itt küldöm a 3 fiamnak a címét, bármelyikhez bizalommal fordulhat akármilyen dologban, mert az ember sohasem tudhatja, mikor lesz valamire szüksége. Különben is a Lajos fiam a maga keresztfia, neki kötelessége is van magával szemben, ha netalán valamire szüksége volna. Sógor, én nekik már megmagyaráztam, hogy ki maga nekem, és a maga gyerekei kik őnekik. Itt a címök: 
1. Bill Tury ...
2. Louis Tury ...
3. John Tury ...
Ezt tegye el, sógor, ha magának nem is lesz rá talán szüksége, ki tudja, talán a gyerekeinek lesz. 

Máskülönben átadtam a Louis keresztfiának az üdvözletét, és igen köszöni, és mondta, hogy írjam meg magának, hogy ő is üdvözli magát a feleségével és 2 kislányával együtt, és kérte, hogy ha valamilyen ruhaneműre lenne szüksége, vagy bármire, sértődés nélkül írja meg, sógor.

Máskülönben itt is sok sztrájkok vannak, most már 3 hónapja, hogy 375 000 szénbányász sztrájkol, és tél közepén ez nem kellemes, mert itt most már 3 hete igen hideg van, és szén sincs, semmi pénzért nem lehet kapni, és bizony sok helyütt már még a nélkülözhető bútor darabokat is feltüzelik. Én annyiból szerencsés vagyok, hogy a múlt nyáron vettem 6 t. szenet, mikor az dec. 15-re elfogyott, és a szén ismét megdrágult, megharagudtam, és kidobattam a szén faneszomet, és 300 dollárért gájz faneszt szereltettem be a pincébe, így most énnekem szénre nincsen szükségem, mert a gajz éjjel nappal ég, és a lakás egyforma meleg, és tüzet sem kell rakni, és ami fő, még annyiba sem kerül a gajz, mint a szén kerülne, és nincs vele munka. 

Most pedig őszinte üdvözletünket küldjük mindnyájan mindnyájatoknak, maradok szerető sógora, Lajos.
Választ várok. Leveléből mindent megértettem. Írjon sokat és mindenről. Isten velek

A levél felépítése, megfogalmazása, írásképe intelligens emberre vall, akinek nem okoz gondot az írás, tartalma pedig jóérzésű, felelős, becsületes emberre. És akiben van tisztelet, ami a magázó formában is megnyilvánul. Az Egyesült Államokról is kapunk egyfajta képet, az országról, ahol boldogulni lehet, ha van az embernek munkája - s többnyire találnak -, abból megbízható életszínvonalon tudnak élni, ő maga ötgyerekes családot nevelt fel, megvan a saját egzisztenciája, gázfűtéses lakása, gyerekeinek valamennyinek önálló háza. Ugyanakkor megvan a sztrájk lehetősége, amivel élnek is, öntudatosan, akár heteken, hónapokon keresztül. A család összetartó, egymást segítő, s arról sem feledkezik el, habár jó ideje más országban élnek, aki segítette elindulni az úton az új hazában. Megható, hogy ezt a hálaérzést gyermekeibe is átplántálta, fiaiba, akiknek lehetősége lehet a segítségnyújtásra, ha úgy adódna. A levél elején és végén is hangsúlyozza, hogy mindent megértett a levélből, amit György írt. 1950 elején bizonyára leírta György, milyen fordulat történt az országban, s milyen a falusi ember élete a Rákosi-korszakban, talán képletesen, utalásokkal, ezért írja Lajos is lakonikusan, hogy "mindent megértett", s ezért ajánlja fel a segítséget.


Az 1939. május 1-én készült fotó talán Tury Lajost ábrázolja


Tury Lajos 1893 január 27-én született Botfalván. Nem tudjuk, hogy a nővérével, vagy idősebb rokonnal együtt az 1900-as évek elején, vagy később vándorolt ki Amerikába, egy nyilvántartás 1912-re valószínűsíti ezt. A nővére, Tury Julianna  (sz. 1891) 1909-ben lett Májer György felesége. 1910-ben ott született első gyermekük, Mária. A kislány születése után nemsokkal hazatértek Magyarországra (Juliannának nem tett jó a szivargyár levegője, ahol dolgozott), s Károlyfalván született második kislányuk, Katalin. Ekkoriban ismerkedett meg Amerikában Lajos öccse leendő feleségével, a szintén magyar Dancs Margittal. Az esküvő után Margitka ismeretlenül levelet írt sógornőjének (ángyának), hogy bemutatkozzon. Egy fotót küldött magáról, s annak a hátoldalán írt pár sort.



Kedves Julis ányom, Itt küldöm fényképemet húsvéti ajándékul, hogy megláthati, hogy milyen felesége van Lajosnak. Kívánom, hogy jó egészségben találja soraim a két gyerekével. Felkérem, hogy írjon egy pár sort, ha megkapja ezt a postakártyát. Igen szépen tisztelem mint ismeretlen ángyot a két kislányával. 
Turi Lajosné szül. Dancs Margit gudbaj

Májer György és felesége Tury Julianna 1915 k. a két kislánnyal

Talán ez Tury Lajos és Dancs Margit esküvői képe

Öt gyermekük született:
Béla (William, Bill) 1918 
Lajos (Louis 1920 
János (John) 1921
Violet 1923
Helen 1924

A fiúk még New Yerseyben születtek, a lányok West Virginiában, az 1930-as népszámlálás már Detroitban találja a családot, ezután ott éltek. 
Tury Lajost 1927-ben honosították, foglalkozásaként az amerikai nyilvántartásokban munkás, asztalos, gépész bejegyzések vannak. 1950-ben már a levél szerint betegeskedett a szívével, de élt még 15 évet, 1965-ben halt meg, 72 éves korában.


 

Később, még György 1961-es és Lajos 1965-ös halála után is leveleztek, az özvegy Margitka fotót küldött Lajos sírjáról. Aztán megszakadt a kapcsolat.



  


Miután nincs kitől kérdezni, megpróbáltuk a hiányos információkra támaszkodva összerakni a történetet, s azonosítani a a képeken lévő személyeket. Tévedés nincs kizárva.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése