2016. április 15., péntek

Egyházi ünnepek


2006
Karácsony


 Roráté  
A karácsonyi ünnepkör december elején kezdődik az adventtel. December folyamán karácsonyig minden reggel 6 órakor roráté, reggeli mise volt. 

Szállást keres a szent család
A rózsafűzér társulat, illetve közülük 9 család az adventi hetekben december 15-től kilenc napon át házakhoz vitte el a szent családot, azaz eljátszották a szent család szálláskeresését.
A fogadó család a komódon vagy az asztalon kis oltárt készített szobrocskákból, szentképekből, virágokból. Az asszonyok a Szállást keres a szent család kezdetű szenténeket énekelve jöttek be a lakásba, s ott tovább imádkoztak. Minden nap más család fogadta a szentcsaládot. Ma is él a szokás, de már nem a családokhoz mennek el, hanem a parókián gyűlnek össze.. 

 Szállást keres a szent család…

Szállást keres a szent család,
De senki sincs, ki helyet ád,
Nincsen, aki befogadja,
Őt, ki égnek s földnek ura.

Az idő már későre jár,
A madár is fészkére száll,
Csak a szent szűz jár hiába
Betlehemnek városába

Legalább ti, jó emberek
Fogadjátok a kisdedet!
Házatokra boldogság száll,
Ha betér az égi király.

Ne sírj tovább szűz Mária,
Ne menjetek ma máshova!
Szállásunkat mi megosztjuk,
Kis Jézuskát befogadjuk

A gyerekek tanulták a karácsonyi szenténekeket, amiket majd kántálni fognak.

Betlehemezés
A nagyfiúk, akik betlehemezni készültek, tanulták a játékot, készítették a betlehemet és az öltözékeket. Régebben 2-3 csapat is volt, egyikük színes papíros, tornyos betlehemmel, a másik gipszből készült barlangistállóval, majd később kis fa istállóval, melyet Brogli Ignác (Drusza bácsi) készített nekik. A társulat egy angyalból, két pásztorból és két öregből állt. Az angyal és a pásztorok hosszú fehér ingben, rajta keresztbe vetett széles magyar szalaggal, fejükön magas fényes süveggel, csengős bottal, az öregek pedig subában, ijesztő álarccal, csörgős bottal. Az utolsó nagy csapatok egyike volt az 1960-as években a Brogli László (angyal), Bartus István, Cilli Márton (pásztorok), Bartus Imre, Rák Barnabás (öregek) alkotta csapat. 
 
Brógli Ignác, Brógli László, Bartus István, Cilli Márton, Bartus Imre, Rák Barna
      
A csapatok már kora délután elindultak, előbb a külterületeket járták be (Kisgát, Újtelep), majd a falut, úgy hogy 11-re- fél 12-re végezzenek. Minden háznál – ahol beengedték őket – előadták a játékot, az öregek annak rendje és módja szerint ijesztgették a gyerekeket, a játék végén a család megnézte a betlehemet és pénzt adott nekik. Fél 12-kor kezdődött a betlehemesek énekes bevonulása a betlehemmel a templomba az éjféli misére. Az öregek ekkorra már levetették a jelmezt, de az angyal és a pásztorok szép ruhájukban maradtak. Az angyal előénekelte a versszakok első sorát, s együtt a többit. A misén ők ministráltak, s a végén ugyanígy énekelve ők vonultak ki először a templomból. A be- és kijövetelnek megszabott énekrendje volt. A bevonulást lassú léptekkel a Ne féljetek pásztorok első két versszakával kezdték. A Mária-oltárnál megálltak, elénekelték a Szűz Mária e világra nékünk kezdetű dalt, és keresményükből valamennyit a Mária perselybe tettek. Tovább a Ne féljetek pásztorok 3-4. versszakát énekelték. Az oltár előtt letették a betlehemet, s a Nyugodj kisded csendességbe kezdetű éneket énekelték el. A mise végén Az angyal énekel vagy a Csendes éj kezdetű énekkel vonultak ki. Természetesen az angyal mindig a legszebb hangú fiú volt. A fent említett csapat angyala például gyönyörűen énekelt. Másnap reggel 6-kor volt a pásztormise, ahol szintén a betlehemesek ministráltak az angyal- ill. pásztorjelmezben. Első nap délelőtt folytatták a betlehemezést a Kácsárdon és Rudabányácskán, a közeli szomszéd helységekben.

A következő nemzedék még a 80-90-es években felelevenítette ezt a játékot, a képen látható Diczkó Zoli, Hochvárt Attila, Brogli Tomi, Jaskó Jancsi, Frei Laci, 


később Bartus István fia, Bartus Balázs és barátai (Tóth Péter, Hauser Alfréd és Zoltán, Schmiedt Norbert).   

A gyerekek vilia este elmentek kántálni a rokonokhoz. A nagyobb lányok-fiúk előfordult, hogy csapatostul jártak kántálni.


Az ajándékozás régebben nem dívott, az 1960-as években kezdtek szerény ajándékot tenni a gyerekeknek a karácsonyfa alá.

   
Karajz Nóri 1970

Karajz Barnus

Hauser Emília

Év végén, szilveszterkor hálaadó misét tartanak a templomban.

Vízkereszt


Az ünnepkör végét a vízkereszt jelenti – Jézus megkeresztelésének emlékére -, amikor a pap házszentelést végez; a sekrestyéssel, a kántorral és ministráns gyerekekkel házról házra járnak. A házakba az Az isteni gyermeket… kezdetű éneket énekelve térnek be, a pap megszenteli a házat, s az ajtófélfára krétával feljegyzi az évszámot, s a három király nevének kezdőbetűjét: 20 + G + M + B + 05. (A néphumor szerint a jelentése: Gáspár menj borért, … literért). Ezután lehet leszedni a karácsonyfát.

Az isteni gyermeket...

Az isteni gyermeket,
Ki ma kijelentetett
A három szent bölcs előtt,
Dicsérjük és áldjuk őt.
Szép jel és szép csillag,
Szép napunk támadt,
Szép napunk támadt.

A zsidók őt üldözék,
A bölcsek meg tisztelék
Arany, tömjén, mirhával,
S a szív imádásával,
Szép nap és szép csillag,
Szép napunk támadt,
Szép napunk támadt.

Szent hitünknek csillaga
Minekünk is jelt ada,
Hogy megjelent királyunk,
Kit epedve úgy vártunk,
Szép nap és szép csillag,
Szép napunk támadt,
Szép napunk támadt.

1976 január, házszentelés

Minisztránsok házszenteléskor. Középen Frei Laci, Hochvárt Attila
    
2008 Dombi Ferenc atya Karajzéknál


Húsvét



A húsvétot megelőzi a nagyböjt, melynek a kezdete hamvazószerda. Innentől megszűnik a mulatozás, nótázás, tánc. Ilyenkor eszik a böjtös ételeket: az olajos krumplit és olajos káposztát, főként hamvazószerdán és nagypénteken.
Péntekenként keresztúti ájtatosságra gyűlnek össze a templomban: a pap a ministránsokkal a stációképek előtt végzi a hívekkel az ájtatosságot, a Szívünk, lelkünk most kitárjuk, Utad Jézus veled járjuk c. szentének versszakait énekelve. 
A húsvétot kettővel megelőző vasárnap a fekete vasárnap, amikor fekete lepellel borítják le a templomban a kereszteket. A húsvét előtti vasárnap a virágvasárnap, ekkor Jézus jeruzsálemi bevonulásának emlékére barkaszentelést követően szentelt barkát osztanak a híveknek. 
Aztán következik a nagyhét minden napra eső templomi liturgiával. Hétfőn, kedden és szerdán énekelték a siralmakat (Jeremiás siralmait) a fiatal fiúk, miközben 12 gyertyát a sekrestyés sorban oltogatott el. Nagypénteken (és virágvasárnap) volt régebben a passió. A szép énekhangú férfiak, a kántor illetve az egész hívősereg elénekelte szerepek szerint a passiótörténetet. Jézust rendszerint Brogli György (Hurkás Gyuri bácsi) énekelte nagyon szépen, az evangélista Hauser Antal, majd Hauser Imre volt (kántorok), részt vett még benne Hauser Andor (Dore, aki éppen szép énekhangjáról, szolmizációs tudásáról kapta ezt a ragadványnevet) és Magasvári Antal (Gyula Anti). 
       
Brogli György, Hauser Antal, Hauser Imre, Hauser Andor, Magasvári Antal

Nagypénteken az otthonokban fekete kendővel takarták le a tükröket. A nagycsütörtöki Dicsőségtől a szombat esti feltámadásig nem harangoznak, csak „recsáznak”, kereplővel helyettesítik a harangot. Szombaton egész nap nyitva van a templom, s az emberek egyénenként elmennek szentsír-imádásra.  A szent sír mását a Jézus szíve oltár előtt készítik el az asszonyok. Mellette a leventeegylet idején leventék álltak őrt. A szombati feltámadás előtt a templomkertben tűzszentelés van s az egész szertartás feltámadási körmenettel ér véget. 
Húsvétvasárnap reggel van a pászkaszentelés: a kismisére elviszik a sonkát és más húsvéti ételeket (kalácsot, kolbászt, tojást, tormát) kosárba rakva, sonkakendővel (általában fehér lyukhímzéssel varrt kis terítő) letakarva megszentelni. Délután a lányok vagy a lányos szülők tojást festettek: hagyma héjának a levével egyszínű barnás-pirosas tojásokat, később bolti festékkel, növénymotívumokkal díszítve, melyet a rátett levéllel-virággal, azt nylonharisnyával rögzítve nyertek. A viasszal rajzolt minta is gyakori lett.

    

 Húsvéthétfőn a fiúk és a férfiak locsolkodnak, a gyerekek reggel, mise előtt illedelmesen rózsavízzel, kölnivel (amikor nagyon szegények voltak, szappanosvízzel), verset mondva; a fiúk, férfiak inkább délután, szintén kölnivel, de régebben gyakran vödör vízzel, szódásüveggel, az idősebb nőket kíméletesen csak a lavór fölött nyakon öntve egy pohár vízzel. A gyerekek hímes tojást, csokoládéfigurákat és pénzt kapnak. Régebben általános volt, hogy húsvét keddjén a lányok is elmentek locsolkodni a rokon családokhoz, esetleg az osztálytárs-leányok az osztálytárs-fiúkhoz. 

Kalán Peti és Jani 1999, locsolkodás közben


   

Búcsú


Május 16-án, illetve a hozzá közelebb eső vasárnapon, Nepomuki Szent Jánosnak, a falu védőszentjének ünnepén tartják. A templomban ünnepélyes nagymise van vendégpapokkal, a végén körmenettel a templomkertben. A templomajtót pünkösdi rózsából, labdarózsából, mariskavirágból (jázmin) és bukszaágakból font hosszú virágfonat keretezi, melyet hosszú évek óta Bosch Sándorné, Kati néni készít el. A templom környékét árusok foglalják el, mézeskalácsosok, cukorkások, játékárusok és mindenféle bazárárus. Néha körhinta, ringlispil, céllövölde is megtelepedik a futballpályán. A családok sütnek-főznek, ilyenkor ugyanis hazajön a rokonság, a faluból elszármazott közeli s távolabbi rokonok. Egy éven egyszer, búcsúkor biztos, hogy látják egymást. Régebben, míg élénk sportélet volt, délután rendszerint nősök-nőtlenek vagy alvég-felvég meccs volt a futballpályán, este pedig bál a kultúrházban.

 

 

    
1970-80-as évek

1995
  

2006

2009


Úrnapja


Úrnapján, júniusban az Úrjézus Krisztus iránti hódolatát fejezi ki az egyházközség. Ilyenkor ideiglenes oltárokat készítenek a templomon kívül, a falu különböző helyein, legalább négy helyen. Régen zöld sátrakat ácsoltak ezeken a helyeken előző nap a férfiak, az ünnep reggelén pedig az asszonyok oltárt állítottak, és díszítettek a sátrakban.
A templom mellett a templom körül lakók, a felvégen a Bércesék előtt a felvégesiek és az újtelepiek, az alvégen a temetőnél a tanyasiak és a bolt alatt lakók, az alvégen, Hurkásék előtt pedig az alvégesiek készítették az oltárt. Emlékeznek még a Brigalék elé, és Pokolyék elé állított sátorra is. Oltárképnek hagyományos falusi szentképet tettek fel, az asztalt terítővel, virágokkal, szobrokkal díszítették, az oltár elé szőnyeget tettek. Az úrnapi körmenet során a pap végigvitte az oltáriszentséget minden sátorhoz, s mindenütt áldást osztott. Az utat az előzőleg elsőáldozó kislányok fehér áldozó ruhában virágszirmokkal hintették fel előtte. A járda szélét a kőszegély mellett földbe szúrt ágakkal díszítették. Ma már csak a templomudvar négy sarkán állítanak oltárt, sátor nélkül.
   

2007-es képek


Búzaszentelés


Búzaszenteléskor kimentek a határba a búzaföld szélére, s ott szentelték meg a bevetett földet. A zöld búzaszálakból a lányok koszorút fontak a kivitt zászlókra és a keresztre. Az utóbbi évtizedekben, a hetvenes évektől a templomban történik a szentelés. A sekrestyés gondoskodik róla, hogy legyen egy kosárnyi zöld búzaszál, s azt a szentelés után kiosztják a híveknek. Sokan a búzaszálat lepréselik az imakönyvükben.




Keresztjáró napok


Nyáron körmenettel járták végig a faluban illetve a falu körül állított útszéli kereszteket.



Határjáró körmenet


Nyár elején volt, a bő termés reményében, amikor már a búza, gabona szálából fütyülőt lehetett csinálni. (kihúzták a gyerekek a búza szárát, letörték, megharapták, és lehetett vele fütyülni.)


(összeáll. Trifonovné Karajz Borbála)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése