„Ha majd a szellem napvilága ragyog minden ház ablakán”
Ezzel a Petőfi-Sándor idézettel jellemezhetnénk
legjobban Nevelős Gyula munkájának célját. Ezt a munkát, feladatot, hogy a
szellem napvilága ragyogjon minden ház ablakán, mint minisztériumi munkatárs,
osztályvezető a Klebelsberg Kuno vezette kultuszminisztériumtól kapta. Olyan
feladatot, amely azelőtt még nem létezett: a magyar nép műveltségének emelését
az iskolán kívül, felnőtt korban, szervezetten, intézményesen, arra alkalmas
emberek által, ezt mozgalommá téve, s elérve azt, hogy írni-olvasni tudó legyen
minden polgár, hogy el tudjon igazodni a világ dolgaiban, s hogy műveltsége és
öntudatossága révén a személyes érdekeit képes legyen megfogalmazni és
megvédeni.
Nehezen befogható méretű és tartalmú feladat a
semmiből ezt megteremteni országosan, ám Nevelős Gyulában ez szerencsésen
emberére talált. Azt gondolta, azokra támaszkodhat leginkább, akik a nép
körében eddig is hasonló feladatokat végeztek: a tanítókra és a papokra,
lelkészekre. Számtalan tanfolyamot, nyári tábort szerveztek részükre, melyeken
ő maga is előadott, s lelkesültségét, gyakorlatiasságát munkatársaival együtt átültette
a leendő népművelőkbe.
Legelőször is egy széles körű, népszerű mozgalmat
indított el, a dalárdák szervezését, egybeesően Kodály és Bartók
népzenegyűjtésével. Az emberek szeretnek közösen énekelni, ezzel első körben
nagyon sok embert megnyert az ügynek.
Ismeretterjesztő előadások, előadás-sorozatok, szabadegyetemek
tartását szorgalmazták, szervezték falvakban, városokban; a falvakban leginkább
a mezőgazdasági munka korszerű módjairól.
Nemcsak a tanulást serkentették, hanem a tartalmas
közösségi együttléteket, alkalmakat, ennek keretében pl. az amatőr színjátszást,
ami ennek köszönhetően virágkorát élte ezekben az évtizedekben mindenütt; itt
nálunk is, s a hagyomány kitartott egészen az 1970-es évekig.
Fontos terve volt az un. népházak létrehozása, melyben
teret kapnának a könyvtárak, kis helyi gyűjtemények, színpadterem, egyesületek,
mindaz, ami az iskolánkívüli tanulás fogalmába belefér - mindezekhez a „népház”
biztosít közösségi teret. Nálunk ez a ház az 1950-es években épült fel a falu
saját erejéből, helyet adva a közigazgatásnak, a közszolgálati helyiségeknek (posta,
orvosi rendelő), a kulturális tevékenységeknek, művelődésnek (könyvtár, mozi,
színpad) és szórakozásnak (bálterem).
A munkában éltek az akkor legkorszerűbb technikai
eszközökkel: rádió, mozi, hangfelvételek.
Ennek az óriás és eredményes munkának volt az éltető
lelke Nevelős Gyula, akit szerte az országban szeretett és megbecsült a
kialakuló népművelő társadalom.
„tisztább tudású és ideálisabb lelkű vezető
aligha állhatna a magyar népművelés hivatalos kormányrúdjánál” – írta róla pl. a nagyhalászi tanító, Gábos Kálmán.
„…nem a hangos, hanem a hasznos munkálkodó
hazafiság…” jellemezte – írta
nyugdíjba vonulásakor a Néptanítók
lapja. Valamint:
„Kitűnő szervező tehetsége, szívós akarata,
törhetetlen hite és meggyőződése, felkészültsége és bámulatos intuíciója szinte
a semmiből fejlesztette ki az iskolánkívüli népművelés alapjait, szervezetét és
tartalmát.”
Nekünk, károlyfalviaknak mindezeken túl azért is kedves az emléke, mert
itt született a falunkban, - „az én kis
zempléni szülőfalum” - az édesapja az első károlyfalvi tanító, Nevelős
Adolf volt, aki az akkor felépített iskolában közel 30 évig tanította a falu
gyerekeit. Az akkor még csak svábul beszélő gyerekeket megtanította a magyar
nyelvre is. Nevelős Adolf fiatalemberként került a faluba feleségével, Mátéffy
Cecílivál 1863-ban. 5 gyermekük született a faluban, hárman kisgyermekként
meghaltak, itt nyugszanak a temetőben. Ketten érték meg a felnőttkort: Lajos,
aki szintén tanító lett, s egy évig nálunk is tanított, s a tőle 10 évvel
fiatalabb Gyula.
Gyula 1879-ben született, az eszmélése a Kassáról ideszármazó
értelmiségi-tanító családban történt, de a mindennapjait a többi mezítlábas
parasztgyerek között töltötte, velük ült az iskolapadban, járta a határt, a
pincesorokat, az ő játékaikat játszotta, az utcán azok a parasztemberek,
asszonyok nevelték, akik a többieket, s látta falu életét, szokásait, rítusait,
érzékelte közszellemét.
12 éves koráig éltek a faluban, akkor elkerült a kassai premontrei
gimnáziumba, s a család is elköltözött, Kékedre, hogy közelebbről támogathassák
a fiút. Tehát a mi falunkban eszmélt a világra, itt szerezte legmeghatározóbb
élményeit, tapasztalta meg az egyszerű falusi emberek mindennapjait, természetét,
s ezen élményeknek bizonyára fontos szerepe volt küldetése vállalásában és
sikeres teljesítésében.
Gyermekkori élményeit több emlékező elbeszélésben is megörökítette,
melyekből kirajzolódik előttünk az 1880-as évekbeli falu élete. Többeket
személy szerint is be tudunk azonosítani.
Az utat ma is bejárhatjuk, amelyen elkóborolt Csuhajlához, a libalegelőre
a pincék mellett, együtt izgulhatunk a kis tanulókkal az évvégi iskolavizsgán,
ami igazi faluünnep volt, s ahol a kis Brogli Jóska – aki, az anyakönyvből
tudjuk, néhány év múlva meghalt – nagy megszeppentségében nem tudta a választ a
katekizmus első kérdésére: Ki vagy te? (A katekizmus egyszerű választ adott az
egyszerűnek látszó kérdésre, de amelyet élete során mindenki feltesz magának, s
a legnagyobb gondolkodók közül is kevesen tudják megválaszolni.)
A tanítóné gondjai nyomán megismerjük a falu szájának természetrajzát,
amellyet állandó figyelemmel vigyáznia kellett.
Hauser Boris lakodalmának leírásából megismerjük a köszöntőbeszédek és
az üdvlövések szokását. A Lopják a vérbélűt történetében pedig a leírja a
legények virtusát, és hogy a tanító hogyan neveli a keze alól már kikerült
ifjakat is.
Azt kívánom, hogy ez a népház minél inkább nyerje vissza eredeti
szerepét, legyen a közös művelődés és szórakozás színtere, s töltse be azt a
helyet a falu életében, melyet Nevelős Gyula a népházaknak megálmodott.
S végezetül megköszönöm az emléktábla alkotóinak, Apró Attila és Takács
Viktória kőszobrász restaurátoroknak
a szép munkát: Attilának a portré faragását, Viktóriának a betűk vésését. A
sátoraljaújhelyi önkormányzatnak a támogató hozzáállást, a városüzemeltetés
munkatársainak a tábla felhelyezését.
Trifonovné Karajz Borbála - a tábla állítójának - beszéde az avatóünnepségen
Károlyfalva, 2024. november 17.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése